Terminkalender

19. Oktober 2017
Diktate neu entdeckt 
Diktate bieten vielseitige Möglichkeiten für einen abwechslungsreichen Sprachunterricht. Sie decken alle Fertigkeiten ab (Hören, Schreiben, Lesen, Sprechen) und können ohne technische Hilfsmittel durchgeführt werden.


Veranstalter: Weiterbildung Kanton St. Gallen

22. April 2017
Writing from A1 to B1

Participants will get ideas for instant use in their classes. Based on the writing tasks in the coursebook we will discuss ways to integrate new activities. We will also look at ways to make marking more valid and reliable. Finally, the course presents some interesting tools to support writing.

Veranstalter: Kanton St. Gallen, Volksschulamt www.schule.sg.ch

7. April 2017
Dictations - more than spelling, Glasgow
In recent times dictations have often been discredited as pure spelling checks resulting in high test anxiety amongst students. In this workshop we will demonstrate the versatile nature of this universal activity. And best of all, it requires zero technology, and can be used to develop all skills.


Veranstalter: www.iatefl.org
29. März 2017
Sprechen und Hören im Englischunterricht, Zürich 
Sprechen und Hören sind die zentralen Ziele im Anfängerunterricht. Unabhängig vom verwendeten Lehrmittel erfahren die Teilnehmenden, wie Sprechen und Hören gezielt und aufbauend gefördert werden können.



Veranstalter: www.zal.ch 
25./26. März 2017
Cambridge Spring Seminar, Horgen 
At this seminar we will be looking closely at reading and listening with special attention to how good receptive skills can lead to good productive skills. This transfer of learning strategies from one skill to another will support the main theme of training teachers in how to develop and test the receptive skills.


Veranstalter: Swiss Exams 
www.cambridge-exams.ch/13th-annual-cambridge-english-spring-seminar-2017

15. März 2017
Lesen und Schreiben im Englischunterricht, Zürich 
Der Unterricht in Lesen und Schreiben gewinnt in der digitalisierten Welt an Bedeutung. Die Teilnehmenden lernen eine Vielzahl an Möglichkeiten zum Umgang mit Texten kennen, die unabhängig vom verwendeten Lehrmittel im Unterricht eingesetzt werden können.


Veranstalter: www.zal.ch 
8. März 2017
Using songs in the classroom, Balzers 
Die Teilnehmer erfahren, wie das Hörverständnis mit Songs gezielt, aufbauend und motivierend gefördert werden kann. Im Kurs werden dazu verschiedene digitale Hilfsmittel (Webseiten/Apps) vorgestellt. Songs unterstützen aber neben dem Hörverständnis auch andere sprachliche Fertigkeiten. Der Kurs bietet eine Fülle von Ideen, wie Songs im Sprachunterricht eingesetzt werden können. Die Teilnehmer erhalten ein ausführliches Handout.


Veranstalter: Schulamt Fürstentum Liechtenstein

16. November 2016
Diktate neu entdeckt 
Diktate bieten vielseitige Möglichkeiten für einen abwechslungsreichen Sprachunterricht. Sie decken alle Fertigkeiten ab (Hören, Schreiben, Lesen, Sprechen) und können ohne technische Hilfsmittel durchgeführt werden.

Veranstalter: Schule St. Moritz

21. Oktober 2016
Teaching and Testing Grammar and Vocabulary 
The workshop links grammar and vocabulary activities and offers participants ideas for instant use in their classes. Although using examples of Open World, it can be adapted to any coursebook.


Veranstalter: Weiterbildung Kanton St. Gallen

19. Oktober 2016
Teaching Productive Skills 
This course offers you new ideas for teaching the productive skills (speaking and writing) in concise form. All the activities are ready to use in your classroom.

Veranstalter: Weiterbildung Kanton St. Gallen

28. September 2016
Schulinterne Weiterbildung 

Oberstufe Landquart.
Thema: Schreibaktivitäten für den Deutsch- und Fremdsprachenunterricht. 


12. Mai 2016
Zweitsprachen in der Volksschule - Chance oder Überforderung? 
Welche Didaktik braucht ein zeitgemässer Fremdsprachenunterricht, damit er authentisch
ist und die Schülerinnen und Schüler die Fremdsprachen als sinnhaft wie auch motivierend
erleben? Welche Sprachkompetenzen können vermittelt werden und an welche Grenzen
stösst ein solcher Unterricht?

Teilnehmer: Henriette Dausend, Urs Kalberer, Simone Pfenninger, Vincenzo Todisco, Moderation: Gian-Paolo Curcio


16. März 2016
Lesen und Schreiben im Englischunterricht 
Der Unterricht in Lesen und Schreiben gewinnt in der digitalisierten Welt an Bedeutung. Die Teilnehmenden lernen eine Vielzahl an Möglichkeiten zum Umgang mit Texten kennen, die unabhängig vom verwendeten Lehrmittel im Unterricht eingesetzt werden können.

Infos und Anmeldung: www.zal.ch

9. März 2016
Sprechen und Hören im Englischunterricht 
Sprechen und Hören sind die zentralen Ziele im Anfängerunterricht. Unabhängig vom verwendeten Lehrmittel erfahren die Teilnehmenden, wie Sprechen und Hören gezielt und aufbauend gefördert werden können.  

Infos und Anmeldung: www.zal.ch

3. Februar 2016
Diktate, neu entdeckt - Workshop
Diktate sind eine sehr flexible Lernform im Sprachunterricht. Sie reichen weit über die traditionelle Verwendung als Rechtschreibeübung hinaus und vereinen Hören, Sprechen, Lesen und Schreiben in vielfältiger Weise. Ohne technische Hilfsmittel ermöglichen Diktate lernzielorientierten Unterricht unabhängig vom Niveau oder der Klassengrösse.

Infos und Anmeldung: phgr.ch > Weiterbildung


20. Januar 2016
Writing from A1 to B1 - Workshop
Writing at elementary level is challenging but needn't be boring. Moving from controlled to guided and more open tasks you can adapt activities to the needs of your learners. You walk out with ideas that keep you going in your writing lessons.
In the first part 25 different writing activites will be presented and discussed. Then we will focus on the marking of texts. Work will be in various settings (individual, pair and groups) allowing an exchange of' experiences.

Infos und Anmeldung: phgr.ch > Weiterbildung

21. Oktober 2015
Webinar Cambridge English Teacher

Using songs in the classroomSongs have a universal appeal and are everywhere in adolescents’ lives. They are therefore a powerful tool to motivate teenage language learners. In his webinar, Urs will share his favourite song-based activities and highlight the broad potential of using songs in the ELT classroom.
More information http://bit.ly/1YcVeNP


7. Oktober 2015, St. Gallen (GBS, Demutstrasse 115)
Workshop 
Diktate - neu entdeckt
Reflektieren von lehrer- und schülerzentrierten Diktaten – Kennenlernen verschiedenster Diktattypen – Fördern spezifischer sprachlicher Fertigkeiten – Differenzierung in heterogenen Klassen – Die drei Handlungsebenen von Diktaten – Fokus auf Hören/Schreiben/Lesen/Sprechen – Fokus auf Inhalt: Diktate zum Lernen – Rechtschreibung und Korrekturlesen

Infos: http://bit.ly/1QGyn8l


5. August 2015, St. Gallen (GBS, Demutstrasse 115)
Workshop 
Teaching Receptive Skills
Types of reading tasks – Types of listening tasks – Assessment of reading and listening. This course offers you new ideas for teaching the receptive skills (reading and listening) in concise form. All the activities are ready to use in your classroom.  


4. August 2015, St. Gallen (GBS, Demutstrasse 115)
Workshop 
Teaching Productive Skills
Develop fluency in speaking and writing – Responding to errors – Making use of visual materials. This course offers you new ideas for teaching the productive skills (speaking and writing) in concise form. All the activities are ready to use in your classroom.


13. Mai 2015, Balzers FL
Workshop 
Don't write them off. New ways of teaching writing and grammar
The workshop links writing and grammar activities to the coursebooks Young World and Open World. Participants get ideas for instant use in their classes and reflect on ways to build up fluency in writing. We also consider the role of the computer as a tool for writing and grammar and think about ways for marking written work.


22. April 2015
Webinar Cambridge English Teacher

Writing: from A1 to B1 


Writing at beginner/elementary level offers a myriad of options. This webinar will lead you from easy and controlled writing towards activities with less guidance and freer expression. Topics will include tasks focussing on spelling, grammar, and the assessment of writing. 
www.cambridgeenglishteacher.org



18. März 2015, Zürich
Workshop ZAL
Sprechen und Schreiben im Englischunterricht

Sprachproduktion ist anspruchsvoll. Deshalb verlangt sie im Unterricht besondere Aufmerksamkeit. Unabhängig vom verwendeten Lehrmittel werden Möglichkeiten gezeigt und erlernt, wie Sprechen und Schreiben gezielt und aufbauend gefördert werden können.
Weitere Infos: www.zal.ch



11. März 2015, Zürich
Workshop ZAL
Diktate - Mehr als bloss Rechtschreibung

Diktate sind eine sehr flexible Lernform im Sprachunterricht. Sie reichen weit über die traditionelle Verwendung als Rechtschreibeübung hinaus und vereinen Hören, Sprechen, Lesen und Schreiben in vielfältiger Weise. Ohne technische Hilfsmittel ermöglichen Diktate lernzielorientierten Unterricht unabhängig vom Niveau oder von der Klassengrösse.
Weitere Infos: www.zal.ch



3. Dezember 2014
Webinar Cambridge English Teacher


All in the same boat - a realistic approach to learner autonomy 

Learner autonomy is a buzzword in modern methodology. It is particularly relevant in exam preparation classes where students are ready to do extra work in order to pass. Their high motivation allows us to put more responsibility on their shoulders. How to keep the balance between more autonomy and teacher guidance? How to avoid the hidden pitfalls of self-directed learning with teens? The workshop presents a range of ideas on how we can cover the needs of our learners by acknowledging at the same time the fact that we cannot split up the class - and ourselves -completely. Ultimately, we need to keep all in the same boat.
Topics will include task design, grouping, learner autonomy and open tasks. If this looks like too much extra work for teachers, we will also cover strategies to prevent a higher workload for teachers. Whether you do exam preparation or not, whether you teach teens or not – there is something in it for any teacher and their mixed-ability classes.

More infos and registration



29. November 2014, Brugg-Windisch
Cambridge Day 2014
FNHW Brugg-Windisch

All in the same boat

Learner autonomy is a buzzword in modern methodology. It is particularly relevant in exam preparation classes where students are ready to do extra work in order to pass. Their high motivation allows us to put more responsibility on their shoulders. How to keep the balance between more autonomy and teacher guidance? How to avoid the hidden pitfalls of self-directed learning with teens? The workshop presents a range of ideas on how we can cover the needs of our learners by acknowledging at the same time the fact that we cannot split up the class - and ourselves -completely. Ultimately, we need to keep all in the same boat.
Topics will include task design, grouping, learner autonomy and open tasks. If this looks like too much extra work for teachers, we will also cover strategies to prevent a higher workload for teachers. Whether you do exam preparation or not, whether you teach teens or not – there is something in it for any teacher and their mixed-ability classes.
More infos and registration



24. September 2014, Muttenz
DV Lehrerverein Baselland
19.30 Bildungszentrum Coop

Debatte zum frühen Fremdsprachenlernen.
Pro: Christine Le Pape Racine & Giuseppe Manno beide PH FHNW
Contra: Rudolf Wachter, Universität Basel und Lausanne & Urs Kalberer

Weitere Infos: www.lvb.ch



20. September 2014, Brugg-Windisch
English Teachers Association Switzerland - Professional Development Day 2014

Welcome to the classroom - new course books in use at secondary 
level I 
The selection of English course books has caused a heated debate amongst teachers. Many cantons still impose compulsory materials. This talk has two main goals: First it attempts to offer an overview of the different materials currently in use. Then it analyses and compares the materials in order to
enable a more informed viewpoint. The talk and is targeted at secondary I teachers.

Talk of 60 minutes. For more information visit www.e-tas.ch

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen